آموزش از دور
سمیه خدارحمی؛ حسین حافظی؛ مهران فرج اللهی؛ محمدرضا سرمدی
چکیده
هدف این پژوهش ساخت، اعتبار و اعتمادیابی الگوی رضایت تدریس برخط در اساتید دوره های مجازی بود. بدین منظور تلاش شده است تا بر اساس مدل بولیگر و واسیلیک(2009) پرسشنامه ای برای سنجش رضایتمندی از تدریس برخط اساتید طراحی شود. برای ساخت چنین پرسشنامه ای، ادبیات مربوط به رضایتمندی از تدریس برخط با دقت تمام مرور شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم رضایتمندی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ساخت، اعتبار و اعتمادیابی الگوی رضایت تدریس برخط در اساتید دوره های مجازی بود. بدین منظور تلاش شده است تا بر اساس مدل بولیگر و واسیلیک(2009) پرسشنامه ای برای سنجش رضایتمندی از تدریس برخط اساتید طراحی شود. برای ساخت چنین پرسشنامه ای، ادبیات مربوط به رضایتمندی از تدریس برخط با دقت تمام مرور شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم رضایتمندی از تدریس برخط به صورت 30 سؤال 5 گزینه ای به روش «نمره گذاری لیکرت» در قالب سنجش رضایتمندی از تدریس برخط طراحی گردید. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ و بازآزمایی و اعتبار سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 19 نفر از اساتید مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا بر روی 50 نفر از اساتید دوره های برخط به روش «بازآزمایی» و به فاصلة زمانی 5 هفته،72/0 محاسبه شد. سپس پرسشنامه بر روی 350 نفر از اساتید دوره های مجازی دانشگاه پیام نور اجرا شد و با استفاده از تحلیل عوامل با روش «چرخشی» از نوع «واریماکس» 3 عامل با مقدار ویژة بالاتر از 5 به شرح ذیل مشخص گردید: «رضایتمندی از سازمان»، «رضایتمندی از دانشجو» و «رضایمندی از خود». بنابراین ضرایب پایایی به وسیله روش بازآزمایی برای همه خرده مقیاس ها بین 68/0 تا 89/0 و برای کل پرسشنامه 78/0 بود. ضرایب همسانی درونی برای همه خرده مقیاس ها بین 62/ 0 تا 75/0 و برای کل پرسشنامه 93/0 بود. در کل، ضرایب اعتبار و پایایی به دست آمده برای پرسشنامه رضایت بخش بود.